içerik yükleniyor...Yüklenme süresi bağlantı hızınıza bağlıdır!

HASTA HATASI-1

HASTA HATASI-1

Güzelyurt ilçemizde aile hekimi olarak görev yapıyordum.

İlçedeki devlet hastanesinin içinde yer alan aile sağlığı merkezimize Uzunkaya köyünden 80’li yaşlardaki bir hasta muayene olmak için gelmişti.

Yaşlı amcaya şikayetinin ne olduğunu sorduğumda “tohtur beyin, tohdur olan sensin, senin bulman lazım” demişti.

Bunları söylerken yaşlı amcanın yüzünde oluşan tebessümü hiç unutmadım.

Sağlık çalışanlarımız hayatımızı emanet ettiğimiz biricik kurtarıcılarımız.

Ancak sağlık çalışanlarımızın verdiği hizmetten en iyi şekilde yararlanabilmenin de birtakım kuralları var.

Bu kurallara uymamak tedavinin boşa veya kötüye gitmesine neden olabileceği gibi ölümle bile sonuçlanabilir.

Bu kuralların belki de en önemlisi hastanın ya da onu getiren yakınlarının hem mevcut yakınmalarıyla ilgili hem de geçmişiyle ilgili önemli sayılabilecek tüm bilgileri sağlık çalışanlarımıza doğru olarak bildirmesi.

Önemli sayılabilecek tüm hususlar bildirilmediğinde ya da yanlış bildirildiğinde tedavi, hastanın zarar görmesine neden olabiliyor.

Yakınmalar tam olarak söylenmediğinde bunun hangi hastalığa bağlı olarak geliştiğini anlayabilecek bir sistem henüz mevcut değil.

İleri tetkikler ya da görüntüleme yöntemleri kullanılsa bile tanıya yardımcı en önemli unsur yakınmaların tam ve doğru olarak aktarılması.

Doğru tanı ve bunun sonucu olarak verilecek doğru tedavi açısından yakınmaların doğru ve ayrıntılı olarak anlatılması gerekiyor.

Hastalar çoğu zaman her gün ilacını kullandıkları şeker, kalp, hipertansiyon gibi kronik hastalıklarını sağlık çalışanlarına bildirirken; ilaç kullanmadan yalnızca takipte oldukları hastalıkları bildirmiyorlar.

Ancak bilinmesi gerekir ki mevcut yakınmalar için verilecek ilaçlar o kronik ya da kalıtsal hastalığı taşıyan kişilere asla verilmemesi gereken ilaçlardan biri olabilir.

Hastalar bazen kendilerine önceden verilmiş olan, ellerindeki ilaçları ya da başkalarının tavsiye ettiği ilaçları kullanıp o ilaçlardan yeterince yarar görmediklerinde sağlık kuruluşuna başvurabiliyorlar.

Sağlık kuruluşuna gelmeden önce kullanılmış olan bu ilaçlar söylenmediğinde verilecek yeni ilaçlar bu ilaçlarla etkileşime girebileceği gibi doz aşımı oluşturup zehirlenmeye de yol açabilir.

Tıpta kullanımı çok yaygın olan ilaçlar bile duyarlı kişilerde vücudun alerjik tepki vermesine, şoklara ve ölüme neden olabilir.

Daha önce kullanılmış ve herhangi bir alerjik durumla karşılaşılmış bu ilaçların da mutlaka bildirilmesi gerekir.

Çünkü yalnızca bu ilaçlar değil; bu ilaçların içerdiği etken maddeyi içeren başka ilaçlar da vücudun alerjik tepki vermesine ve daha ağır sonuçların gerçekleşmesine yol açabilir.

Yakınmaların eksik ya da yanlış anlatılması; kronik ya da kalıtsal hastalıklar, sağlık kuruluşuna gelmeden önce kullanılan ilaçlar ve alerjik durumlara yol açan ilaçların bildirilmemesi gibi hasta hatalarından dolayı bir zarar görmemeniz dileğiyle iyi haftalar dilerim.

Bu yazı 7046 defa okunmuştur.
YAZARIN DİĞER YAZILARI
FACEBOOK YORUM
Yorum